خانه / ایده های کسب و کار / ایده کارآفرینی / راه اندازی کسب و کار جدید و خلاقانه
راه اندازی کسب و کار جدید و خلاقانه

راه اندازی کسب و کار جدید و خلاقانه

با یک ایده دیگه خدمت کاربرای محترم سایت جاب ایده هستیم و میخوایم با راه اندازی کسب و کار جدید یه خدمت جدید رو تو جامعه ایجاد کرده و کارآفرینی بکنیم.البته نمونه خارجی این سیستم وجود داره ولی تو ایران تا به حال اجرا نشده یا حداقل ما ندیدیم.

احتمالا خیلی هاتون با سایت دیوار یا شیپور آشنا هستید و  شاید پیش اومده که کالایی رو هم از طریق این سایت ها خرید کرده باشید.خدمت اونایی که با سایت های ذکر شده آشنا نیستن باید عرض کنم که کار این سایت ها ارائه خدمات نیازمندی های آنلاین به کاربرا هست و نقش یه جور واسطه رو دارن که خریدار و فروشنده رو به هم وصل میکنه.مثلا کسی که گوشی کارکرده داره و قصد داره اونو بفروشه تو این سایت ها آگهی میده و کاربری هم که قصد خرید این گوشی رو داره با استفاده از ایمیل یا شماره تلفن فروشنده که تو آگهی هست با ایشون تماس میگیره و درصورت توافق قرار حضوری میذارن و معامله رو انجام میدن.

سایتهای نیازمندی آنلاین علاوه بر مزایایی که دارن معایبی هم دارن که چند نمونه اش رو ذکر میکنم

  • مشکل اول بحث اعتماد هست.معمولا خیلی از کاربرای این سایتها به فروشنده ها اعتماد نمیکنن و احتمال اینکه کالای خریداری شده کیفیت و شرایطی که فروشنده ادعا میکنه رو نداشته باشه هست.مثلا موردی پیش اومده که کاربری لپتاپ چند میلیونی رو خریده و بعد از یک هفته متوجه شده که برخلاف ادعای فروشنده ، یکی از قطعه های لپتاپ سوخته و تعمیر شده.حالا بیا فروشنده رو پیدا کن 🙂
  • مشکل بعدی مشارکت کم بانوان تو این سایت ها هست که به دلایلی نمیتونن قرار حضوری بذارن(حالا به عنوان خریدار یا فروشنده).
  • سوء استفاده افراد از شماره تلفن هایی که کاربرها تو آگهی میذارن و عملا تو دید همه هست.مخصوصا برای بانوان این مزاحمت ها بیشتره و حتی فایل های صوتی برخی از این مزاحمت ها هم تو اینترنت پخش شده که واقعا جای تاسف داره!
  • نداشتن سازوکار پرداخت و خرید های آنلاین که به علت ماهیت این سایت ها امکانش نیست.مثلا فرض کنید من از یه کتابی تو سایت دیوار خوشم اومده و دوست دارم خرید آنلاین رو بزنم و کتاب رو تو محل کار یا خونه تحویل بگیرم که این امکان تو این سایت ها وجود نداره
  • و…

راه اندازی کسب و کار جدید با رفع معایب ذکر شده

خب ما میخوایم کسب و کاری رو راه اندازی کنیم که معایب ذکر شده رو پوشش بده و یه خدمت متمایز رو ارائه کنه. حیطه کار شما در ابتدا شهر خودتون هست.شما یک واسط بین خریدار و فروشنده هستید و به هر دو طرف این اعتماد رو میدید که معامله کاملا قانونی و قابل پیگیری انجام میشه و احتمالا هرگونه کلاه برداری و سوء استفاده کم هست.بستری هم که واسه شروع کارتون انتخاب می کنید اپلیکیشن تلگرام و یک سایت فروشگاهی هست.شما سایت فروشگاهی طراحی میکنید که قابلیت خرید آنلاین و تحویل درب منزل رو داشته باشه.باضافه یک کانال تلگرامی که کلیه آگهی های فروش رو تو این کانال قرار میدین.استفاده از کانال تلگرام به این دلیل هست که شما کار بازاریابی و جمع کردن کاربر رو سریع تر انجام بدید و مهمتر اینکه دامنه کاربران کسب و کارتون رو بیشتر کنید.درسته که سایت های ذکر شده اپلیکیشن موبایل هم دارن ولی نتونستن به اندازه ی نرم افزارهایی مثل تلگرام  بین کاربرای موبایل(و البته تبلت ها) جا باز کنن.بنابر اعلام منابع رسمی و مدیر تلگرام ، کاربرای ایرانی این اپلیکیشن بین ۲۰ تا ۴۵ میلیون نفر هست(آمار دقیق مشخص نشده).و این یعنی یک پتانسیل فوق العاده برای بازاریابی و فروش محصولات تو فضای مجازی.

فرایند کار با یک مثال

یک معامله فرضی رو در نظر بگیریم.فروشنده ای میخواد موبایل کارکرده خودش رو بفروشه.آگهی فروش رو از طریق تلگرام به شما میده و شما اون کالا(موبایل) رو تو کانال تلگرامتون که مخصوص خرید و فروش هست قرار میدید.بعد همون کالا رو تو سایت فروشگاهیتون هم میذارید(و یا امکان ثبت آگهی توسط فروشنده رو تو سایت فراهم کنید).حالا این کالا یه لینک خرید آنلاین تو سایت داره که میتونید این لینک رو زیر پست کانال هم بذارید تا اعضای کانال بتونن آنلاین ثبت سفارش رو انجام بدن.علاوه بر اون این امکان رو هم فراهم کنید که اعضای کانال با کارت به کارت کردن مبلغ کالای مورد نظر هم بتونن خریدشون رو انجام بدن.حالا پول کالا(موبایل) تو حساب شماست.به فروشنده اعلام میکنید که جنستون فروش رفته و اونو باید تحویل پیک شما بده تا پیک اون رو به خریدار تحویل بده.پیک شما به فروشنده یه رسید میده و بعدش بر اساس یه چک لیست اون کالا رو به خریدار تحویل میده و امضا میگیره.الان شما میتونید در صورت تایید خریدار از سالم بودن کالا درصد فروش خودتون رو بردارید و بقیه پول رو به حساب فروشنده واریز کنید.

مزایای این طرح

  • فروشنده بدون اینکه با فرایندهای تبلیغ،بازاریابی و تحویل کالا درگیر باشه جنسش رو فروخته
  • هویت و اطلاعات شخصی فروشنده پیش یه شرکت معتبر محفوظ مونده و تو فضای مجازی پخش نشده. با حل این مشکل خانم ها هم راحتتر میتونن کار فروش رو انجام بدن
  • شما این امکان رو به خریدار دادی که با اطمینان و بدون خارج شدن از منزل خریدش رو آنلاین انجام بده و تحویل بگیره و چون با یه شرکت طرف هست  اگه مشکلی تو کالای خریداری شده پیش بیاد میتونه پیگیری بکنه

معایب طرح

  • کالاهایی با قیمت مثلا ۱۰،۰۰۰ تومن سود آنچنانی برای شما نداره که بخواید با پیک هم دریافت و تحویل بدید.
  • امکان مرجوعی کالاهای الکترونیکی مثل موبایل و لپتاپ وجود داره و شما باید بتونید در صورت عدم رضایت مشتری معامله رو فسخ کنید.
  • بقیه معایبش رو هم شما بگید.(بالاخره ایده ای هست که اجرایی نشده)

سایر توضیحات

  • کالاهایی مثل گوشی و لپتاپ رو طبق یک چک لیست به خریدار تحویل بدید.خریدار باید تایید کنه که کلیه موارد ذکر شده تو اون چک لیست رو تایید میکنه و اگه بجر این موارد خرابی دیگه ای داشته باشه میتونه کالا رو تا ۲۴ ساعت(ساعتش دست خودتونه) ارجاع بده به شما و پولشو بگیره.یه چک لیست یا تعهد فروش هم شبیه این برای فروشنده ها تهیه کنید و بدید امضاء کنن تا بعدا اگه مشکلی پیش اومد بشه پیگیری کرد.
  • یه بانک اطلاعاتی از مشتریانتون تهیه کنید و کلیه سوابقشون رو تو اون نگهداری کنید(اعم از خرید و فروش و عملکرد).اینطوری میتونید اشخاصی رو که مورد اعتماد هستن رو شناسایی کنید و برعکس کسایی هم که قصد کلاهبرداری از طریق سیستم شما رو دارن به راحتی تشخیص داده میشن(با ثبت سوابق) و تو معاملات بعدی حق معامله ندارن.

 

Check Also

ایده های خلاقانه کسب و کار

تولید یک محصول جدید برای افراد آپارتمان نشین

تولید یک محصول جدید برای افراد آپارتمان نشین خارج شدن خانه ها از فضایی که …

۱۳ نظر

  1. با سلام . به نظرم نقطه ضعفی که این ایده داره این هستش که باید همه ی مشتریانتون شما رو بشناسن و بهتون اعتماد داشته باشن. که در این صورت مشتریان شما فقط اطرافیانتان خواهند بود . اعتماد به خرید و فروش اینترنتی بحث مهمی است که کاربری که شما را نمیشناسد چگونه وجه خرید مثلا موبایل را به حساب شما واریز کند؟؟؟

    • مهدی رستگار

      بحث اعتماد سازی در فروش اینترنتی مقوله ای هست که مدیر فروشگاه (مخصوصا اونایی که کالای دیجیتال میفروشن)باید با یه سری کارها اون رو در مشتری ها ایجاد بکنه.
      کارهایی مثل ایجاد بخش تماس با ما با شماره های تماس و آدرس معتبر.گرفتن مجوزهای لازم مثل اینماد و …،پشتیبانی مناسب ، و…
      کاری که سایت هایی مثل دیجی کالا و خیلی های دیگه انجام دادن و اعتماد مشتری هاشون رو هم کامل جلب کردن .

  2. سلام.
    به نظر من یکی از معایبش میتونه پروسه طولانی ارسال باشه. چون تامین کننده خود سایت نیست (مثل بامیلو که معمولا ارسالش خیلی طول میکشه) و در صورت برگشت خوردن سفارش، پس فرستادن کالا به فروشنده هم زمان زیادی میبره که این وسط اگه دوباره کالا فروش بره، وقت زیادی تلف میشه و همچنین هزینه پیک بالا میره.
    در ضمن میشه برای فروشنده هم اون چک لیست توی سایت قرار داده بشه و ملزم باشه که اگه مشکلی توی محصول هست اعلام کنه و در صورتی که مشکلاتش رو ثبت نکنه و کالا برگشت بخوره جریمه پرداخت کنه. اینجوری درصد برگشتی ها هم کمتر میشه.

    • مهدی رستگار

      سلام
      خودتون راه حلش رو هم اشاره کردید که در صورت ذکر نکردن معیب کالا و برگشت خوردن فروشنده ملزم به پرداخت غرامت میشه.

  3. خب سایت esam.ir داره دقیقا همین کار رو میکنه
    البته خیلی وقت هم هست که جا افتاده

    • با سلام
      دوست عزیز سایت esam مشکلات زیادی دارد (البته با کمی جستجو در اینترنت می شود آن ها را متوجه شد) بعنوان مثال در این سایت گویا به خریدار بیشتر از فروشنده اهمیت داده می شود. یعنی مثلا اگر فروشنده کالایی را ارسال نماید و حتی معایبش را نیز ذکر نماید آنگاه زمانیکه به دست خریدار می رسد ممکن است خریدار یک عیب دیگر به این کالا افزوده و بگوید مثلا این کالا فلان عیب را هم دارد و درخواست عودت پول را به ایسام بدهد حالا فروشنده علاوه بر اینکه هزینه پست را پرداخت کرده با عیب دیگر کالای خود مواجه می شود. بطور کلی با کمی سرچ در اینترنت متوجه شدم که این سایت خلاهای مهمی دارد و مهمترین آن عدم اهمیت به فروشنده است. مشکل دیگر این است که فروشنده ای کالای خود را در سایت قرار داده و پس از ارسال به خریدار می تواند به راحتی با خریدار از طریق شماره تماس یا ایمیل ارتباط برقرار کرده و به همین ترتیب به تدریج مشتری های خاص خود را پیدا نماید و دیگر نیازی به سایت ایسام برای فروش کالاهای خود نداشته باشد و با راه اندازی یک کانال تلگرامی که اعضایش را خریداران قبلی تشکیل می دهند کالای خود را به فروش رساند. تنها راهکار جلوگیری از این مشکلات و مشکلات مشابه این است که بصورت استانی این طرح پیاده سازی شود همانطور که در متن طرح نیز ذکر گردیده زیرا امکان ارتباط بین فروشنده و خریدار تنها از طریق واسط (یعنی سایت شما یا شرکت شما) انجام می گیرد. اینجوری هم حس اعتماد خریدار و فروشنده افزایش پیدا کرده و هم از این دست مشکلات جلوگیری می گردد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 6 =

Pin It on Pinterest

Share This